HLAVNI STRANA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHCESKY KALENDAR AKCI V REGIONU
Sobota 31.07.2021



















Martin Mainer: Klam tká klam / Klid tká klid

Tisková zpráva

MARTIN MAINER
Klam tká klam / Klid tká klid
Tromperie tisse tromperie
Tranquillité tisse tranquillité
Blague looms blague
Calm looms calm
Täuschung webt Täuschung
Ruhe webt Ruhe
5. - 30. června 2007
Výstavní síň Mánes
kurátor: Dušan Brozman
koncepce výstavy: Dušan Brozman, Martin Mainer

Martin Mainer

Ve Výstavní síní Mánes se koná první retrospektivní výstava Martina Mainera (*1959), jednoho z nejzajímavějších malířů tzv. generace osmdesátých let spojované zejména se skupinou Tvrdohlaví (Jiří David, Petr Nikl, Jaroslav Róna, František Skála a další). Stejně jako oni upozornil na své dílo už v druhé polovině 80. let na řadě neoficiálních výstav (za všechny jmenujme generační Konfrontace).

Červenou nití, inspirací, která prochází celým Mainerovým dílem, je vizionářský zážitek nebo jinak řečeno opojení transcendentnem. Jde o, v dějinách českého výtvarného umění 20. století, poměrně oblíbené téma, spojované s takovými osobnostmi jako byli František Kupka, Josef Váchal, Václav Boštík nebo v současnosti Karel Malich.

Mainerovo dílo se vyznačuje malířskou a kreslířskou virtuozitou a důkladnou znalostí dějin výtvarného umění. V jeho raných dílech nacházíme oslovení německými Neue Wilde, později čínskou klasickou krajinomalbu nebo barokní práci s nebeskými prostory, to ovšem autorovi nijak nebrání v tom, aby v současnosti rozvinul svoji tvorbu ve zdánlivě bezpředmětnou malbu. Mainer různorodé podněty přetransformovává do osobitého výtvarného jazyka s vlastní výpovědí. Po nějakém čase vždy vyzkoušenou cestu opustí, aby jeho neúnavný a zkoumavý duch mohl objevovat další, zatím neznámé světy. To ho chrání před pádem do manýry nebo virtuozity bez obsahu.

Poslední velká výstava Martina Mainera Vlek lesa lesů v roce 1999 v pražském Rudolfinu představila jen jedno téma jeho rozsáhlé tvorby. Výstava v Mánesu je první průřezovou retrospektivou neobvykle rozsáhlého díla. Od expresivních začátků, díky kterým se dostal do konfliktu s normalizační Vysokou školou uměleckoprůmyslovou, až po obrazy prahmoty, ze které se vše vyvíjí, ve které vše existuje a do které se vše vrací. Obrazy nejsou chronologicky řazené. Snahou je zprostředkovat vnímavému divákovi vizuální zážitky nečekaných kontrastů, souladů i souvislostí. Nové obrazy nesoupeří se staršími, nepřekonávají je, ale berou si z nich to nejlepší.

K výstavě vychází ve spolupráci Zámku Týnec, Galerie Klatovy/Klenová a nakladatelství Arbor vitae první monografie Martina Mainera.

Koncepce knihy: Dušan Brozman, Martin Mainer; Texty: Dušan Brozman, Martin Mainer; Grafická úprava: Martin Balcar

Monografie vycházející v česko-anglické mutaci má rozsah 276 stran, 374 barevných a černobílých reprodukcí. Vydání knihy podpořilo Ministerstvo kultury České republiky a i3 CZ s r.o.

Martin Mainer

Narozen 31. října 1959 v Ostravě-Havířově, navštěvuje zde základní školu a gymnázium
1978 -1981 Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze, obor textilní výtvarnictví
1980 první samostatná výstava (s P. Malovaným) v kinosálu Nemocnice s poliklinikou v Havířově
1981 - 1985 Akademie výtvarných umění v Praze, profesor Arnošt Paderlík
1984 účastní se první Konfrontace v ateliéru Jiřího Davida v Praze na Smíchově (je zastoupen i na dalších čtyřech Konfrontacích v Praze a v Kladně)
1988 na samostatné výstavě v pražském Kulturním domě Delta, tehdejší centru nezávislých výtvarných aktivit, se poznává se sběratelem Janem Pelánkem.
1990 narození dcery Marie
druhá samostatná a pro autora zásadní výstava v Domě U divého muže na Malé Straně
rozhodnutí jít na "volnou nohu" a živit se prodejem obrazů
1991 vybrán na prestižní výstavu Wanderlieder ve Stedelijk Museu v Amsterdamu
1993 půlroční pobyt v Scuol, Švýcarsko
1993 cena Jindřicha Chalupeckého znamenající stipendijní pobyt v Sausalite v USA
1994 čtyři měsíce žil, cestoval a vystavoval v Kalifornii, v Novém Mexiku a New Yorku, setkal se
hinduistickým guru Ram Dassem, který ovlivnil jeho duchovní směřování
1995 narození dcery Karolíny, úmrtí otce
1996 výstava Výlet aneb do Indie západní cestou v Nové síni v Praze
1997 odstěhoval se do obce Limuzy nedaleko Prahy
1998 začátek působení na Fakultě výtvarných umění při VUT v Brně, vede ateliér malby
1999 výstava Vlek lesa lesů v Galerii Rudolfinum v Praze
2002 docentura (na VŠUP v Praze)
2005 profesura (na AVU v Praze)
Žije a pracuje v Limuzech a v Praze

Nakladatelství Arbor vitae

Nakladatelství Arbor vitae vzniklo roku 1992, od počátku spolupracuje s předními českými a moravskými galeriemi, podílí se na pořádání výstav, vydává katalogy a reprezentativní monografie českých a zahraničních umělců (Karel Hlaváček, Alfred Kubin, Arnold Schönberg, Miloslav Chlupáč, Rudolf Dzurko, Jan a Eva Švankmajerovi, Stanislav Kolíbal, Eva Kmentová a další), mapuje i obecnější kulturně historické fenomény (Otto M. Urban, Luboš Merhaut, Daniel Vojtěch: V barvách chorobných. Idea dekadence v českých zemích 1880-1914, Aleš Filip, Roman Musil: Neklidem k Bohu. Náboženské výtvarné umění v Čechách a na Moravě v letech 1870-1914). V jednotlivých edičních řadách (De arte, Edice AV, Texty o architektuře, Vera effigies, Louisa) se věnuje výtvarnému umění, architektuře, poezii, filozofii a literatuře pro děti. Nakladatelství získalo řadu cen v soutěžích Nejkrásnější kniha roku a Libri Olomouc. V roce 2006 bylo oceněno výroční cenou Nadace Český literární fond - Za kultivaci českého knižního trhu. V roce 2007 bylo nakladatelství oceněno v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2006 dvěma cenami - kniha V barvách chorobných. Idea dekadence a umění v českých zemích 1880 - 1914 získala 1. místo v kategorii knihy o výtvarném umění, obrazové a fotografické publikace,kniha Ludmila Vachtová: Eva Kmentová - Teď získala 2. místo v kategorii knihy o výtvarném umění, obrazové a fotografické publikace.

Mánes

Galerie Mánes je umístěna ve funkcionalistické budově Spolku výtvarných umělců Mánes, která byla dokončena v roce 1930 podle návrhu architekta Otakara Novotného, tehdejšího předsedy spolku. Záměr postavit spolkový dům, který by umožnil pokračovat v tradici pořádání výstav takových veličin jako byl Auguste Rodin, Edvard Munch a dalších osobností a zároveň učinit spolek soběstačným, se ovšem datuje hlouběji do minulosti, na počátek let dvacátých. Finanční situace S.V.U. Mánes a problémy s umístěním budovy dovolily k samotné stavbě přistoupit až v roce 1928. Původní objekt Šítkovských mlýnů, z něhož byla zachována pouze vodárenská věž z roku 1495, musel ustoupit tehdy poněkud kontroverzní budově. Raně konstruktivistický Mánes se však důstojně zařadil do sousedství secesních budov nábřeží, Národního divadla, domu spolku Hlahol a Paláce Žofín. Třípodlažní mostní budova, spojující nábřeží se Slovanským ostrovem, dokonale naplnila potřeby spjaté s činností S.V.U. Mánes. Přestože v průběhu 70 let své existence prošla několika přestavbami a nebyla ušetřena změn dispozičního charakteru, původní záměr, aby Mánes sloužil výtvarnému umění a kultuře vůbec, zůstal nezměněn. V prvním podlaží se původně nacházela Francouzská restaurace s podiem pro hudbu a tanec, kterou kubistickými zátišími vyzdobil významný malíř Emil Filla. Předsálí druhého podlaží, orientované k nábřeží, bylo alternativně využíváno kupříkladu jako autosalon. Za ním se otevíral prostor velkého výstavního sálu se stropním osvětlením, propojený se spolkovou klubovnou. Ve třetím podlaží bylo už ve třicátých letech umístěno administrativní zázemí. Dnešní velký výstavní sál je proti původnímu stavu rozšířen o předsálí, někdejší klubová místnost se proměnila v restauraci, která ústí na terasy s výhledem na Slovanský ostrov, Národní divadlo a Tančící dům. Francouzská restaurace s Fillovými stropními malbami se stala nedílnou součástí galerijního prostoru, jehož kompletní rozloha činí 1099m². Restaurace nyní zabírají původní prostor klubu a část prvního podlaží.

Doprovodné programy k výstavě Martina Mainera Klam tká klam /Klid tká klid

4. června 2007 v 18 hodin Mánes
výstavu zahájí Dušan Brozman a Martin Mainer
v rámci vernisáže vystoupí "Papírové panenky" a "Uteč"
čtvrtek 7. června v 16.30 - komentovaná prohlídka výstavy za účasti Martina Mainera a kurátora
výstavy Dušana Brozmana
čtvrtek 21. června v 16.30 - komentovaná prohlídka výstavy za účasti Martina Mainera
neděle 17. června od 11.00 do 16.00 - "Věštírna" Mánes - setkání s Martinem Mainerem a jeho
hosty:

Přednáška o symbolismu a esoterice
psycholožka Jitka Hoffmannová, filosof a sinolog Zdeněk Hofmann

Osobní konzultace astrologické a výklad tarotu
Věra Várady

Zdravotní diagnostika
Ludmila Horáková
Intuitivní masáže
Věra Veselá

Chiromantie
Marin Dobrev

Léčivý, alikvotní zpěv
Karel Kekeši

Kraniosakrální terapie
Jarek Dermíšek, Radana Humplíková

Kineziologie
Lenka Hajníková

Součástí "Věštírny Mánes" budou i ukázky použití automatické kresby za účasti návštěvníků.

Výstavu pořádají:
nakladatelství Arbor vitae, Nadace Český fond umění - Výstavní síň Mánes, BonArt, o.s.

Výstavu podpořili:
Hlavní město Praha, i3 CZ s r.o., Jiří a Bettina Lobkowiczovi, Kulturní týdeník A2, Artservis,
Výstavní síň Mánes
Masarykovo nábřeží 250, 110 00 Praha 1
www.galeriemanes.cz
manes@galeriemanes.cz
tel.: 224 930 754

Martin Mainer

Informace:
Výstavní síň Mánes
Masarykovo nábřeží 250, Praha 1
út-ne 10-18 h
www.galeriemanes.cz
manes@galeriemanes.cz

DALŠÍ INFORMACE: Galerie Mánes
Zveřejněno 26.05.2007 v 22:45 hodin
Copyright 1998-2021 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®